Treceți la conținutul principal

Etica pe cale de dispariție



Cât de etică este publicitatea în Republica Moldova?

”Ai auzit de copil cuminte sau de babă frumoasă?,, Dacă e să ne referim la publicitate etică, atunci putem spune același lucru. Unde este? Cine decide care publicitate este etică sau nu? Își asumă responsabilități oare? Sau și această situație este un prilej ,,de fericire coruptă?” Decizia îi aparține lui Radu Blaj, care este vicearhitectul principal al capitalei. Multe întrebări, însă puțini care să răspundă.
Dacă o să faci o plimbare prin Chișinău o să înțelegi ce vreau să spun.

Articolul 7. Principiile de bază ale activităţii
                  de publicitate
Principiile de bază ale activităţii de publicitate sînt:
a) loialitatea, onestitatea, autenticitatea şi decenţa publicităţii;
b) utilizarea  formelor,  metodelor  şi  mijloacelor  care  nu  aduc prejudicii spirituale, morale sau psihice consumatorilor de publicitate;
c) concurenţa onestă;
d) responsabilitatea faţă de consumatori, societate şi stat.

poză simbol

 În imaginea dată se folosește imaginea unei fetițe, ceea ce poate să manipuleze părinții, pentru că acești vor cumpăra doar ceea ce se pare că e bun pentru copiii lor.

Articolul 9. Publicitatea neonestă
(1) Se consideră neonestă publicitatea care:
a) discreditează  persoanele fizice şi juridice ce nu se folosesc de mărfurile cărora li se face publicitate;
În imaginea dată se creează senzația că doar atunci când ai nevoie de un prieten, trebuie neapărat să bei berea Chișinău. Iar dacă iei o pauză, este  necesar să fii cu berea Chișinău în mână.


poză simbol




Articolul 10. Publicitatea neautentică
(1) Se consideră  neautentică  publicitatea care conţine date ce  nu corespund realităţii în ce priveşte:
e) drepturile excepţionale asupra rezultatelor activităţii intelectuale şi a mijloacelor echivalente de  individualizare   a persoanelor   fizice   şi  juridice,  precum  şi  a  mărfii   (lucrării, serviciului);
g) recunoaşterea  oficială  a mărfurilor  (lucrărilor,  serviciilor) cărora li se face publicitate, aprecierea cu medalii, premii, diplome şi alte distincţii;
h) extrasele   din   rezultatele  cercetărilor  şi   experimentelor, citatele  din publicaţiile tehnice, ştiinţifice şi de alt gen,  termenii ştiinţifici, utilizarea unor recomandări învechite;
poză simbol
i) datele statistice  selective, inclusiv cele ce vizează gradul  de solicitare a mărfii respective.


poză simbol


Articolul 11. Publicitatea amorală
(1) Se consideră amorală publicitatea care:
a) încalcă normele  unanim acceptate ale umanismului şi moralei prin ofense, comparaţii şi imagini defăimătoare privind rasa, naţionalitatea, profesia,   categoria   socială,  vîrsta,  sexul,  limba,   convingerile religioase, filozofice, politice şi de alt gen ale persoanelor fizice;
poză simbol




 Deşi de ani buni în spaţiul public din R. Moldova este exploatată imaginea femeii în scopuri comerciale, niciun agent economic nu a fost pedepsit pentru un astfel de abuz. Una dintre explicaţii este legislaţia imperfectă, care este tolerantă cu publicitatea abuzivă şi neputincioasă în faţa celor cărora li se încalcă drepturile.
poză simbol
poză simbol

Legea cu privire la publicitate interzice publicitatea ce ofensează consumatorul, publicitatea inadecvată, amorală. Sub termenul de publicitate inadecvată, împreună cu prevederile art. 6 al Legii privind asigurarea egalităţii de şanse, iar ea este ofensatoare pentru femei.





Articolul 21. Publicitatea socială
(1) Publicitatea  socială  reprezintă interesele societăţii  şi  ale statului  în ce priveşte propagarea unui mod de viaţă sănătos, ocrotirea sănătăţii,  protecţia  mediului  înconjurător,  integritatea  resurselor energetice,  protecţia socială a populaţiei. Ea nu are scop lucrativ  şi urmăreşte obiective filantropice şi de importanţă socială. 

poză simbol

Primele panouri cu calchieri din limba rusă au apărut chiar lângă Consulatul României la Chişinău. Mesajul de pe panouri te îndeamnă: „Încurajează-te. Spune-ţi mai des: „Eu pot”, „Totul se va primi.”
 „a se primi” cu sensul din limba rusă „vsio polucitsea”.

Lume, ar fi benefic să fie creată o comisie specială care să se ocupe de publicitate.Să aducă argumente pro și contra și să explice de ce o publicitate, care este considerată neetică, mai stă instalată în centrul Chișinăului.

Cu respect, Olga Sternițchi


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Grigore Vieru- poet al valorilor

Grigore Vieru - ființă întru poezie: poet al copilului și cântăreț al valorilor umane   De la mic la mare, de la mare la mic, oricare știe câte ceva din bibliografia Marelui Poet, Grigore Vieru. De altfel, suntem obligați să cunoaștem și să citim file din viața maestrului. S-a născut la 14 februarie 1935. N-am să menționez la ce dată a murit fizic, pentru că el și acum este viu. După moartea sa, l-a înfiat cuvântul și poezia. sursa: google    Creația viereană izvorăște limpede, cu demnitate și convingere în necesitatea dreptății sale. Poezia sa a schimbat, practic a mișcat, din loc valoarea poeziei țării noastre. Până la Vieru s-a scris sub influența celor de la conducere, cenzura fiind impusă pe acele vremuri.   ,,Scriu nu pentru că sunt poet, ci pentru că am văzut în copilărie cum curgea Prutul” zicea Grigore Vieru. Marile teme care sunt prezente în creația sa: Mama, iubirea, graiul, copilăria vor fi mereu actuale, fiindcă acestea izvorăsc din divinitate și nu pot fi mi

Când toaleta-ți devine prieten

Veceu neamenajat În gospodăriile rurale din Moldova, majori tatea sătenilor au veceu afară, o groapă în curte sau grădină, numit ă literar, latrină . Puțini, însă, cunosc că deșeurile din acest tip de toalete, în cele din urmă, ajung în apa pe care tot ei o cons umă . O soluție ușor de realizat este toaleta uscată, cunoscută și ca EcoSan , care evită infectarea solului. Zeci de moldoveni, deja, și-au schimbat tradiționalul veceu pe unul prietenos mediului. Veceul ecologic este o practică foarte veche. Constă în a proteja mediul de deșeurile biologice și a le folosi pe post de îngrășământ agricol. În localitățile din Moldova, acestea au început a fi utilizate în ultimii ani, în mare parte, în rezultatul unor proiecte străine. Unul dintre acestea a fost realizat de WISDOM. Sergiu Andreev este nu doar coordinator de proiecte în cadrul WISDOM, dar și un promotor convins al veceurilor EcoSan. El își amintește că atunci când au inițiat acest proiect, oamenii au fost

Deputații cu reputația pătată din viitorul Legislativ

Au promovat în campania electorală un trai decent și un viitor prosper al țării, dar au înaintat în parlament persoane dubioase. Viitori deputați implicați în scandaluri și afaceri murdare vor decide soarta țării pentru următorii patru ani. Iată ce persoane au mandate după alegerile din 30 noiembrie 2014. Pe listele partidelor care au intrat în parlament se regăsesc nume noi, dar cu scandaluri și acuzații în spate.  Fiecare partid își are proprii eroi.Culoarea politică nu a influențat  Comuniști, liberali sau democrați toți au înaintat în viitorul parlament măcar un deputat care a fost sau este implicat în vreun scandal. „Eroii” socialiștilor Partidul socialiștilor care este și surpriza alegerilor electorale in 30 noiembrie, are pe lista sa persoane care s-au comprimis.  Unul dintre ei este  Andrei Neguţă, fost ambasador al R. Moldova în Federaţia Rusă.  Acesta a  fost rechemat  în 2012 , după ce a declarat că „retragerea înainte de termen a ostaşilor ruşi din Tran