Treceți la conținutul principal

Etica pe cale de dispariție



Cât de etică este publicitatea în Republica Moldova?

”Ai auzit de copil cuminte sau de babă frumoasă?,, Dacă e să ne referim la publicitate etică, atunci putem spune același lucru. Unde este? Cine decide care publicitate este etică sau nu? Își asumă responsabilități oare? Sau și această situație este un prilej ,,de fericire coruptă?” Decizia îi aparține lui Radu Blaj, care este vicearhitectul principal al capitalei. Multe întrebări, însă puțini care să răspundă.
Dacă o să faci o plimbare prin Chișinău o să înțelegi ce vreau să spun.

Articolul 7. Principiile de bază ale activităţii
                  de publicitate
Principiile de bază ale activităţii de publicitate sînt:
a) loialitatea, onestitatea, autenticitatea şi decenţa publicităţii;
b) utilizarea  formelor,  metodelor  şi  mijloacelor  care  nu  aduc prejudicii spirituale, morale sau psihice consumatorilor de publicitate;
c) concurenţa onestă;
d) responsabilitatea faţă de consumatori, societate şi stat.

poză simbol

 În imaginea dată se folosește imaginea unei fetițe, ceea ce poate să manipuleze părinții, pentru că acești vor cumpăra doar ceea ce se pare că e bun pentru copiii lor.

Articolul 9. Publicitatea neonestă
(1) Se consideră neonestă publicitatea care:
a) discreditează  persoanele fizice şi juridice ce nu se folosesc de mărfurile cărora li se face publicitate;
În imaginea dată se creează senzația că doar atunci când ai nevoie de un prieten, trebuie neapărat să bei berea Chișinău. Iar dacă iei o pauză, este  necesar să fii cu berea Chișinău în mână.


poză simbol




Articolul 10. Publicitatea neautentică
(1) Se consideră  neautentică  publicitatea care conţine date ce  nu corespund realităţii în ce priveşte:
e) drepturile excepţionale asupra rezultatelor activităţii intelectuale şi a mijloacelor echivalente de  individualizare   a persoanelor   fizice   şi  juridice,  precum  şi  a  mărfii   (lucrării, serviciului);
g) recunoaşterea  oficială  a mărfurilor  (lucrărilor,  serviciilor) cărora li se face publicitate, aprecierea cu medalii, premii, diplome şi alte distincţii;
h) extrasele   din   rezultatele  cercetărilor  şi   experimentelor, citatele  din publicaţiile tehnice, ştiinţifice şi de alt gen,  termenii ştiinţifici, utilizarea unor recomandări învechite;
poză simbol
i) datele statistice  selective, inclusiv cele ce vizează gradul  de solicitare a mărfii respective.


poză simbol


Articolul 11. Publicitatea amorală
(1) Se consideră amorală publicitatea care:
a) încalcă normele  unanim acceptate ale umanismului şi moralei prin ofense, comparaţii şi imagini defăimătoare privind rasa, naţionalitatea, profesia,   categoria   socială,  vîrsta,  sexul,  limba,   convingerile religioase, filozofice, politice şi de alt gen ale persoanelor fizice;
poză simbol




 Deşi de ani buni în spaţiul public din R. Moldova este exploatată imaginea femeii în scopuri comerciale, niciun agent economic nu a fost pedepsit pentru un astfel de abuz. Una dintre explicaţii este legislaţia imperfectă, care este tolerantă cu publicitatea abuzivă şi neputincioasă în faţa celor cărora li se încalcă drepturile.
poză simbol
poză simbol

Legea cu privire la publicitate interzice publicitatea ce ofensează consumatorul, publicitatea inadecvată, amorală. Sub termenul de publicitate inadecvată, împreună cu prevederile art. 6 al Legii privind asigurarea egalităţii de şanse, iar ea este ofensatoare pentru femei.





Articolul 21. Publicitatea socială
(1) Publicitatea  socială  reprezintă interesele societăţii  şi  ale statului  în ce priveşte propagarea unui mod de viaţă sănătos, ocrotirea sănătăţii,  protecţia  mediului  înconjurător,  integritatea  resurselor energetice,  protecţia socială a populaţiei. Ea nu are scop lucrativ  şi urmăreşte obiective filantropice şi de importanţă socială. 

poză simbol

Primele panouri cu calchieri din limba rusă au apărut chiar lângă Consulatul României la Chişinău. Mesajul de pe panouri te îndeamnă: „Încurajează-te. Spune-ţi mai des: „Eu pot”, „Totul se va primi.”
 „a se primi” cu sensul din limba rusă „vsio polucitsea”.

Lume, ar fi benefic să fie creată o comisie specială care să se ocupe de publicitate.Să aducă argumente pro și contra și să explice de ce o publicitate, care este considerată neetică, mai stă instalată în centrul Chișinăului.

Cu respect, Olga Sternițchi


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

"Lasă pensula și creionul să vorbească de la sine"

Dumitru Rău- tânăr și neliniștit?... nu, este un tânăr carismatic. Atuul lui se află într-un creion simplu, care îi este muză de creare a perfecțiunii. De mic, de când se ține minte, a fost cu ,,pensula” printre degete ca să deseneze, orice ar fi, el așternea pe hârtie. Crede că de la mama sa se trage pasiunea: ,,Mă lăsa cu creionul în mână și cu foaia pe masă când avea ea de lucru.. să am ocupatie... și iată-mă cu o pasiune.” Nu este cert dacă o să continue, dar cum spune el: ,, E mai bine să te limitezi uneori doar la statutul de hobby. Dacă continui, atunci oamenii vor căuta întotdeauna să vadă perfecțiunea în lucrările tale... Însă dacă ești un Amator, care nu a facut lecții de desen niciodată, atunci e mai ușor.” Este îndrăgostit de provocări, de aceea dacă s-ar pune cu de-a sila tot ar putea desena și ar avea inspirație. Muza nu o așteaptă, pentru că a lui este ascultătoare.... vine când trebuie și când nu trebuie :). În viitor vrea să încerce street-art-ul, desenele 3D, d...

Colțișor de rai!!!

Patria este ceva ce ține de individ, fiecare persoană înțelegând-o în propriul mod. Dar toți avem o țară unde ne-am născut, unde mergem pe drumuri, zâmbim și ne bucurăm de viață. Pentru mine este Moldova, țara minunilor ( nu prima dată se spune), ceea ce este caracteristic pentru ea sunt drumurile bune, justiție corectă și dreptatea persistentă…  Este ceva util să știm că fiecare achităm impozite pentru a avea un trai decent. Sau pentru a ridica situația materială a conducerii, care se află într-o criză continuă de flămânzeală de bani. Această flămânzeală este oprită cu hrană din impozite ale simplului cetățean și ale persoanelor juridice. Dar banii pe care îi achită cetățenii sunt din salariul minim, care speră că va fi primit la timp. Însă această problemă nu este interesantă pentru stat, căci sunt casinouri care achită destui bani pentru a mulțumi ,,101 de oameni care se chinuie zi și noapte pentru a ridica bunăstarea poporului” (cum spune un profesor de-al meu). Dar e...
Copii sunt florile vietii, ei sunt cele mai frumoase si mai scumpe comori ce exista pe lume.Dar din pacate nu toti parintii inteleg asta fiindca sunt foarte multi copii abandonati.Republica Moldova nu este o exceptie ,doar ca spre deosebire de alte tari la noi in tara sunt doua tipuri de abandon.Primul se refera la parintii care isi parasesc copii de la nastere din diferite motive, acesti copii fiind repartizati la diferite institutii si daca nu sunt adoptati atunci toti au aceeasi soarta ORFELINATUL. Al doilea tip de abandon foarte raspindit se refera la parintii care isi parasesc copii pentru a pleca la munca in strainatate.Din pacate in cuda faptului ca acesti copii sunt lasati in grija cuiva ei cresc de sinestatator STRADA FIIND EDUCATORUL SI IDRUMATORUL LOR.Dar cel mai rau reprezinta faptul ca acest fapt ia amploare cifra celor abandonati crescind pe zi ce trece.Totusi consider ca pentru a rezolva aceasta situatie este necesar de un efort comun,fiindca toti ne n...