Cât de etică este publicitatea în Republica Moldova?
”Ai auzit de copil cuminte sau de babă frumoasă?,, Dacă e să ne referim la publicitate etică, atunci putem spune același lucru. Unde este? Cine decide care publicitate este etică sau nu? Își asumă responsabilități oare? Sau și această situație este un prilej ,,de fericire coruptă?” Decizia îi aparține lui Radu Blaj, care este vicearhitectul principal al capitalei. Multe întrebări, însă puțini care să răspundă.
Dacă o să faci o plimbare prin Chișinău o să înțelegi ce vreau să spun.
Articolul 7. Principiile de bază ale activităţii
de publicitate
Principiile de bază ale
activităţii de publicitate sînt:
a) loialitatea,
onestitatea, autenticitatea şi decenţa publicităţii;
b) utilizarea formelor,
metodelor şi mijloacelor
care nu aduc prejudicii spirituale, morale sau
psihice consumatorilor de publicitate;
c) concurenţa onestă;
d) responsabilitatea
faţă de consumatori, societate şi stat.
poză simbol |
În imaginea dată se folosește imaginea unei fetițe,
ceea ce poate să manipuleze părinții, pentru că acești vor cumpăra doar ceea ce
se pare că e bun pentru copiii lor.
Articolul
9. Publicitatea neonestă
(1) Se consideră neonestă publicitatea care:
a) discreditează persoanele
fizice şi juridice ce nu se folosesc de mărfurile cărora li se face
publicitate;
În imaginea dată se creează senzația că doar atunci când ai nevoie
de un prieten, trebuie neapărat să bei berea Chișinău. Iar dacă iei o pauză,
este necesar să fii cu berea Chișinău în
mână.
poză simbol |
Articolul 10. Publicitatea
neautentică
(1) Se consideră
neautentică publicitatea care
conţine date ce nu corespund realităţii
în ce priveşte:
e) drepturile excepţionale asupra rezultatelor activităţii
intelectuale şi a mijloacelor echivalente de
individualizare a
persoanelor fizice şi juridice, precum
şi a mărfii
(lucrării, serviciului);
g) recunoaşterea
oficială a mărfurilor (lucrărilor,
serviciilor) cărora li se face publicitate, aprecierea cu medalii,
premii, diplome şi alte distincţii;
h) extrasele din rezultatele
cercetărilor şi experimentelor, citatele din publicaţiile tehnice, ştiinţifice şi de
alt gen, termenii ştiinţifici,
utilizarea unor recomandări învechite;
poză simbol |
i) datele statistice
selective, inclusiv cele ce vizează gradul de solicitare a mărfii respective.
poză simbol |
Articolul 11. Publicitatea amorală
(1)
Se consideră amorală publicitatea care:
a)
încalcă normele unanim acceptate ale
umanismului şi moralei prin ofense, comparaţii şi imagini defăimătoare privind
rasa, naţionalitatea, profesia,
categoria socială, vîrsta,
sexul, limba, convingerile religioase, filozofice,
politice şi de alt gen ale persoanelor fizice;
poză simbol |
Deşi de ani buni în spaţiul public din R.
Moldova este exploatată imaginea femeii în scopuri comerciale, niciun agent
economic nu a fost pedepsit pentru un astfel de abuz. Una dintre explicaţii
este legislaţia imperfectă, care este tolerantă cu publicitatea abuzivă şi
neputincioasă în faţa celor cărora li se încalcă drepturile.
poză simbol |
poză simbol |
Legea cu
privire la publicitate interzice publicitatea ce ofensează consumatorul,
publicitatea inadecvată, amorală. Sub termenul de publicitate inadecvată,
împreună cu prevederile art. 6 al Legii privind asigurarea egalităţii de şanse,
iar ea este ofensatoare pentru femei.
Articolul
21. Publicitatea socială
(1)
Publicitatea socială reprezintă interesele societăţii şi ale
statului în ce priveşte propagarea unui
mod de viaţă sănătos, ocrotirea sănătăţii,
protecţia mediului înconjurător,
integritatea resurselor
energetice, protecţia socială a
populaţiei. Ea nu are scop lucrativ şi
urmăreşte obiective filantropice şi de importanţă socială.
poză simbol |
Primele
panouri cu calchieri din limba rusă au apărut chiar lângă Consulatul României la
Chişinău. Mesajul de pe panouri te îndeamnă: „Încurajează-te. Spune-ţi mai des:
„Eu pot”, „Totul se va primi.”
„a se primi” cu sensul din limba rusă „vsio
polucitsea”.
Lume, ar fi benefic să fie creată o comisie specială
care să se ocupe de publicitate.Să aducă argumente pro și contra și să explice de ce o publicitate, care este considerată neetică, mai stă instalată în centrul Chișinăului.
Cu respect, Olga Sternițchi
Comentarii
Trimiteți un comentariu